in

Amnesia: Rebirth İnceleme (Spoilersız)

Klasik Korku Efsanesi Geri Döndü!

GİRİŞ

Herkese selamlar Only A Gamer takipçileri. Yeni bir inceleme yazısı ile karşınızdayım. Bugün inceleyeceğim yapımın benim için ayrı bir yeri var. Hem korku oyunları arasında oldukça popüler hem de bağımsız bir oyun şirketi tarafından geliştiriliyor. Bağımsız yapımlardan bu tarz kaliteli örnekler görünce oldukça mutlu oluyorum. Özellikle bugün konuğumuz olan ve hakkında konuşacağımız oyun zamanında Youtube’da ilk ”Facecam Gameplay” denilen kameralı oynanış videoları akımını başlatan oyun serisinin yeni oyunu olacak. Amnesia serisi, yeni oyunu Amnesia: Rebirth ile tekrar aramızda. İnceleme spoiler içermeyecektir. Amnesia: Rebirth incelemesine hoş geldiniz!

Amnesia: Rebirth İnceleme

Oyun: Amnesia: Rebirth

İlk piyasaya sürülme tarihi: 20 Ekim 2020

Geliştirici: Frictional Games

Seri: Amnesia

Yayıncı: Frictional Games

Platformlar: PlayStation 4, Microsoft Windows(PC)

amnesia rebirth

EFSANE GERİ DÖNDÜ

Evet efsane geri döndü! Efsane diyorum çünkü gerçekten bu serinin ilk oyunu çıktığında YouTube oynanış videolarına yeni bir soluk getirmişti. Şu an 107 Milyon aboneye sahip PewDiePie’ın belki de en çok izlenilen ve beğenilen serisi Amnesia’nın ilk oyunu Amnesia: The Dark Descent olmuştu. O dönem oynanış videoları YouTube’un en önemli içerik türüydü ve Amnesia, Facecam denilen oynanış videosuna kamera eklenerek oluşturulan ‘’Facecam Gameplay’’ akımını başlatmıştı. Birçok Türk ve yabancı içerik üreticisi oyunu Facecam kullanarak bitirdiler ve bir bağımsız yapımcı kısıtlı bütçe ve ekiple başarılı bir iş ortaya çıkararak kendini duyurdu.

İsveçli bağımsız geliştirici Frictional Games’in geliştirdiği ilk oyun Amnesia değildi. Daha az bilinen ama ekip için önemli olan bir diğer oyun ise Penumbra: Overture oyunuydu. Bu oyunun ardından genişleme paketleri ve ek bölümler gelse de 2010 yılında çıkan Amnesia: The Dark Descent ile geliştirici büyük bir sıçrayış yaşadı. Amnesia: The Dark Descent’ın ardından oyuna ”Justine” adına sahip küçük bir DLC eklendi. Oyuna hayranlar tarafından özel haritalar geliştirildi ve oyunun popülerliği o dönem neredeyse hiç azalmadı. Asıl ana ikinci oyun ise 3 yıl sonra 2013’te Amnesia: A Machine for Pigs oyunu oldu.

Bu sefer geliştirici Frictional Games yayıncı konumuna geldi ve oyunu The Chinese Room geliştirdi. Çoğu oyuncu için ilk oyun kadar başarılı olmasa da serinin hayranlarını sevindirmeyi ve kendisine çekmeyi başaran yapımdan sonra Amnesia serisi duraklama noktasına geldi. Şirket 2015 yılında SOMA‘yı çıkarsa da Amnesia serisinden ses çıkmadı. Sessiz geçen 7 yılın ardından Frictional Games, serinin yeni oyunu Amnesia: Rebirth ile karşımızda!

amnesia rebirth

YENİ AMNESIA BİZE NE ANLATIYOR?

Çoğu inceleme yazımda oyunun oyuncuya nasıl bir hikaye anlattığını güzelce aktarabildim ancak bu oyunda o iş biraz zorlayıcı olacak gibi. Çünkü hem spoiler vermemem hem de tam olarak merakları gidermem gerekiyor. O zaman başlayalım. Yıl 1937. Kendisi Fransız bir kadın olan ana karakterimiz Tasi Trianon, eşi Salim ve diğer ekiple birlikte Cezayir’de bir maden keşif gezisine katılıyor. Tabii ki de Amnesia’da ters giden şeyler ve hafıza kaybı olmaksızın gerçekleşecek bir maceraya yer yok. Uçağımız birden kaza yapıyor ve Cezayir’in çöllerine çakılıyoruz. Uyandığımızda anılarımızı hatırlamakta zorluk yaşasak da kimliğimizden haberdarız. Hiçbir şey hatırlamıyoruz ve tüm ekip, mürettebat ve eşimiz Salim kayıp.

Oyunun başından itibaren bulduğumuz nesneler ve bölgeler yolu ile kayıp anılarımızı hatırlamaya çalışıyoruz. Hikaye anlatımı kısmında detaylara gireceğim. Amnesia, Cezayir’in çöllerinde kaza yapmış ve hafızasını kaybeden Tasi Trianon’un hafızasını geri kazanma, eşi Salim’i bulma ve korkularıyla yüzleşme macerasını anlatıyor. Hikayenin girişi bu şekilde olsa da yeni gerçekler ve mistik olaylar hikayenin içinde oldukça karşımıza çıkıyor. Hikaye şekillendikçe şekilleniyor ucu bucağı olmayan bir hale geliyor. Gizemli hikayeler, mistik öğeler, korkunç olaylar hikayede çokça karşımıza çıkıyor.

amnesia rebirth

HİKAYE ANLATIMI – (1)

Hikaye anlatımı hikayeli bir oyunda oldukça büyük önem taşıyan bir unsurdur. Oyuncuya hikaye ne kadar iyi anlatılırsa veya anlaması sağlanırsa oyuncu o kadar oyunun içine girer. Amnesia, hiçbir zaman hikaye anlatımı konusunda hikayeyi olduğu gibi oyuncuya sunan bir oyun olmamıştır. Amnesia’da olaylar, etrafta bulduğunuz notlar ve oyunda ilerledikçe yaşadığınız olaylar ile şekillenir ancak gizemi hiçbir şekilde bitmez. Amnesia: Rebirth’te de hikayenin gizemi ve notlar önemli bir yer teşkil ediyor ancak yenilikler mevcut.

İlk olarak oyunda ‘’Reminders’’ ve “Memories” bölümlerinden bahsedeyim. Oyunda ilerledikçe, yeni yerler keşfettikçe ve belirli nesnelerle etkileşim kurdukça karakterimizin anıları kafasında canlanıyor. Bazen o yer veya nesne hakkında yaşanmış bir olayı hatırlarken bazen de o an yapması gerekeni fotoğraflar ile not alıyor. Resim kabiliyeti oldukça yüksek olan ana karakterimiz sanatsal olarak bize fotoğraflar çiziyor ve görevlerimizle birlikte hatırlanan anıları kafamızda canlandırmamızı sağlıyor. Anılar sırasında el çizimi bir fotoğraf beliriyor ve o an yaşanan diyaloglar dinleniyor. İlk oyunda karakterimizin görevleri günlük kısmında direkt olarak yazıyla kendisine yazdığı not yardımıyla belli olurken burada işler biraz daha keşfe dayalı hale gelmiş. Bunun yanında ana karakterimiz ilk iki oyunda olmadığı kadar konuşuyor. Bazı oyuncular için bu oyunun içine girmeyi engelleyebilir ama bende tam tersi etki yarattı.

HİKAYE ANLATIMI – (2)

Karakterimiz konuştukça, kurduğu cümleler ve yaşadıkları bağlamında yaşanılan çaresizlik, korku ve endişeyi sonuna kadar siz de hissediyorsunuz. Konuşmalar ve alınan notlar yapmanız gerektiğini anlasanız da bazı bölümlerde oldukça zorlandığımı ve oyunun iyi bir keşif yeteneğine gereksinim duyduğunu söyleyebilirim. Bunun dışında ayrı bir başlıkta da ele alacağım notlar bir Amnesia klasiği olarak hikayeyi daha da derinleştiriyor. Oyunda ilk oyuna göndermeler ve hatta ilk oyunun bazı gizemlerinin açıklaması yer alıyor ancak üstü oldukça kapalı bir şekilde ele alınıyor. Notlardan çıkardığınız anlamları ve kişileri ayrıntılı bir şekilde düşünüp kafanızda çözümleyip ilk oyuna yerleştirebilirsiniz ancak oyun genel olarak ilk oyuna tam bağlı olarak karşımıza çıkmıyor. Kendi içerisinde özgün bir hikayesi bulunmakta. Hikaye genel olarak belirttiğim gibi bulunan notlar, hatırlanan anılar ve karakterin konuşmalarıyla birlikte ilerlemesi bağlamında genişliyor. Son olarak oyunda Amnesia‘nın ilk oyunu Amnesia: The Dark Descent‘ta olduğu gibi farklı sonlar var. Kaç tane olduğunu ve ayrıntılarından bahsetmeyeceğim ama oyunun sonlarında seçim yapmanız gerekecek. Şimdi oynanış başlıklarına bir göz atalım.

İlgini Çekebileceğini Düşündük:  Amnesia Serisinin Yeni Oyunu Amnesia: Rebirth Duyuruldu!

amnesia rebirth

OLMAZSA OLMAZ NOTLAR

Başlamadan önce üstteki görselin taslak bir not sayfası olduğunu varsayarak ilerliyorum. Oyun içinde bulunan notlar önem taşıdıkları için içeriğini sizlere göstermemek adına Frictional Games’in inceleme yazısında kullanabileceğimiz arayüz fotoğrafları arasından bunu seçtim.

Not okuma hem hikaye anlatımı hem oynanış kısmının önemli bir kısmını oluşturuyor. Bazı notlar içinde bulunduğumuz mekan ile bağlantılıyken bazıları ise orada daha önce yaşamış kabile veya bir ekiple alakalı olabiliyor. Bazen ise mistik güçler tarafından yazılmış anlam verilemeyen tabiri caizse Amnesia dili ile yazılmış ilginç tanımlar içeren yazılar karşımıza çıkabiliyor. Oyun keşif odaklı bir oyun olduğundan bu notları okumak oynanışın önemli bir parçası. Her bulduğunuz not hikayede bir soru işaretini giderebiliyor ya da yeni soru işaretleri yaratarak gizem üstüne gizem koydurabiliyor. Not sayısı oyunun son bölümlerine doğru azalmaya başlıyor. Hikaye sona doğru iyice mistik ve gizem dolu kocaman bir soru işaretine dönüştüğü için not okumakla uğraşmak istemeyen oyuncuya kıyak geçilerek notlar azaltılmış. Belki de ben hikayeye odaklandığım için fark etmemişimdir kim bilir? Şaka bir yana notlar, notlar ve olmazsa olmaz o notlar!

amnesia rebirth

KARANLIKTAN UZAK DUR!

Klasik korku oyunlarında bir numara kural karanlıktan uzak durmaktır. Çünkü karanlık, düşmanın ve korkutucu yaratıkların habercisidir. Oyuncunun etrafını göremediği, çaresizlik ve endişe yaşadığı alanlardır. Amnesia’da da bu kural bir numara olmaya devam ediyor. Amnesia: The Dark Descent oyununda yer alan akıl sağlığı yerini sadece korkuya bırakmış. Herhangi bir korku barınız yok ancak karanlıkta uzun süre kaldığınızda, travma yaşatacak kadar korkunç gerçeklerle karşılaştığınızda ekranın köşelerinden siyah damarımsı imgeler beliriyor ve ne kadar korkunuz artarsa o kadar ekranı kaplamaya başlıyor. Belli bir seviyenin üstüne çıktığında ucuz korkutma tekniği olarak tanımladığım ‘’Jumpscare’’ şeklinde semboller ve imgeler ortaya çıkıyor ancak karanlıktan kurtulduğunuzda bunlardan kurtulabiliyorsunuz.

Oyunda ışığı sağlamak için diğer oyunlarda da olduğu gibi iki yolunuz var. Birisi bulduğunuz kibritlerle etrafta yer alan mumları, ampülleri vs. yakmak. Diğer ise oyunun başında olmasa da belli bir kısmından sonra edindiğimiz yağla çalışan klasik Amnesia gaz lambasının modern hali. Bir de oyunda aşırı nadir bulunan ‘’Ludanum’’ adı verilen sakinleştirici ilaçlar yardımıyla rahatlayabiliyorsunuz ancak ben bunlardan oyun boyunca 1 tane buldum diyebilirim. Oyun ilacı bize neredeyse hiç sunmuyor ancak kibrit ve lamba için yağ arayışına girip tatmin edici sonuçlar elde edebiliyorsunuz. Bunlar sayesinde karanlıktan uzak durup korku seviyenizi indirebiliyorsunuz. Bunun dışında bir tane daha bonus olarak korku seviyesini azaltma yöntemi var ancak hikaye için spoiler olacağından bunu geçiyorum.

amnesia rebirth

TEK DÜŞMAN KARANLIK MI?

Karanlığın oyun boyunca mücadele edeceğimiz bir durum olduğundan bahsetmiştim. Peki tek düşmanımız karanlık mı? Tabii ki de hayır ama onlarca farklı düşman ile teker teker mücadele edeceğimizi sanmayın. Amnesia, keşif ve bulmaca öğelerinin öne çıktığı bir yapım. İlk iki oyunda da oldukça sınırlı düşman vardı ancak ne yazık ki bu oyunda çeşitlilik çok azalmış. Oyun boyunca sadece 1-2 farklı tip düşman türüne rastlıyorsunuz ve yapay zeka o kadar iyi olmadığı için kolayca gitmeniz gereken yere gidip düşmanı atlatabiliyorsunuz. Bir düşman tipi ‘’Harvester’’ adı verilen lanetlenmiş insanlar ya da oyunda adı geçen Ghul‘lar iken; bir diğeri ise havada gezebilme ve yaydığı ışık ile avını yakalayıp korku saldırısı yaparak etkisiz hale getirme yeteneğine sahip bir düşman. Özellikle ikinci bahsettiğimin bazı noktalarda beni zorladığını söylemem gerek ancak genel olarak düşman çeşitliliği çok az ve yapay zeka yeterince iyi değil.

amnesia rebirth
Görsel: rockpapershotgun

BULMACA, BULMACA VE BULMACA!

Başlıktan da anlayabileceğiniz üzere bulmacalar oyunun neredeyse çoğu nesneyle fiziksel etkileşim imkanı sunması bağlamında oldukça yer almakta. Genelde etkileşime gireceğimiz bir alet bozuluyor ve alete enerji götürmeye, parçalarını düzeltmeye veya alternatif bir yol oluşturmaya çalışıyoruz. Çevredeki nesneleri kullanarak da bulmacalar da yardım için kullanabiliyoruz daha doğrusu zaten bulmacayı çözerken bazı yerlerde başka nesneler kullanılması isteniyor. Bazen de bir yere erişmek için sembollere dayalı bir eşleştirme yapmamız gerekiyor. Genel zorluk olarak aşırı zor bulmacalar olmadığını söylemeliyim. Bazı yerlerde yapacağınız şeyler tekrara binse de bulmaca çeşitliliği oldukça yeterli. Amnesia serisinin ana oynanış öğelerinden birisi olan bulmacalar da bu oyunda karşımıza çıkıyor.

İlgini Çekebileceğini Düşündük:  Tüm Zamanların En İyi 10 Korku Oyunu

amnesia rebirth

GEZELİM, GÖRELİM, KEŞFEDELİM!

Amnesia: Rebirth, sunduğu esşiz atmosfer ile keşif yapmayı daha zevkli ve ilgi çekici hale getiriyor. Oyunda not bulmak, bulmacalar çözmek, yapıları incelemek ve ilk oyundaki neredeyse tamamen kapalı ortamlar gibi mekanlardan arada bir kurtulup Cezayir’in çöllerinde çok uzun süreler olmasa da çevre keşfi yapmak oldukça keyif veriyor. Özellikle birinci bakış şahıs açısı, sunulan mistik ve gerilim dolu atmosfer sayesinde keşfetmek oyunun temelini oluşturuyor ve oyuncuyu oyuna bağlıyor. Oynanışta yeni eklenen ‘’Amulet’’ adı verilen Türkçe anlamı muska, tılsım anlamlarına gelen ve bir cep saatine benzeyen alet ile mistik kapıları açabiliyor ve keşif maceramıza yeni bir soluk getiriyoruz. Bu cihaz sayesinde bazen gitmemiz gereken yeri anlayabilsek de oyunun genelinde yaptığınız keşifler sonucu gideceğiniz yeri bulmanız gerekiyor. Her ne kadar yenilik olsa da bazı noktalarda bu cihazın oynanış dinamiğine daha büyük bir etki yapmasını beklerdim.

amnesia rebirth

ÇEVRE VE BÖLÜM TASARIMI

Geldik Amnesia: Rebirth oyununun benden en çok puan alacak başlığına. Frictional Games’i ayakta alkışlamak gerekiyor. Amnesia serisinde bir kez bile beğenmeme durumuyla karşılaştığım nokta çevre ve bölüm tasarımı oldu. Oyunda oldukça mekan yer almakta. Bazıları Cezayir’de yer alan antik yapılar iken; bazıları da oyunun sonlarına doğru iyice artan mistik gizemli yapılar, mekanlar vs. oluyor. Her farklı mekanda farklı tip bulmacalar yer alıyor ve mekanlar olabildiğince keşfe açık ve kullanılabilir, etkileşime geçilebilir oluyor. Çevre ve bölüm tasarımı konusunda oyun çok başarılı bir konumda yer alıyor bana göre.

amnesia rebirth

GRAFİK VE ATMOSFER

Oyunun grafik ve atmosfer bakımından oldukça kaliteli olduğunu söyleyebilirim. Grafikleri aşırı üst düzey olmasa da atmosfer o kadar başarılı yakalanmış ki grafiklerle bütünleşerek sizi istediği mekanda istediği hisse sokabiliyor. Işıklandırma, sunulan atmosfer ve grafikler gayet yeterli ve güzel diyebilirim. Oyunun sonuna kadar grafikleri yetersiz bulduğum bir nokta olmadı. Grafik ve atmosfer uyumu yakalanmış ve hiç sırıtmıyor. Cezayir’de dolaştığımız açık mekan kısımları ve tarihi yapılarla çevre daha da detaylandırılmış ve grafikler bunları bize sunmada eksik kalmamış.

SES – MÜZİK

Bir korku oyunun olmazsa olmazı ses efektlerinin iyi olması ve bestelenen müziklerin atmosferi iyi yansıtmasıdır. Amnesia’da ses efektleri oldukça başarılı bir şekilde yerleştirilmiş. Özellikle korkunç bir olay olduğunda ve düşman ile karşılaşıldığında tansiyon yükseliş anlarında ses efektleriyle birlikte müzik kullanımı oyunun atmosferine sizi sokmayı başarıyor. Ses ve müzik konusunda herhangi bir olumsuz eleştirim bulunmamakta. Gayet başarılı! Örnek olarak aksiyon ve korkunun yoğun olduğu anların birinde çalan ”The Shadow Chase” parçasını Clarence Penumbra kanalında yer alan üstteki videodan dinleyebilirsiniz.

amnesia rebirth

OYUN UZUNLUĞU

Oyunun uzunluğu beni oldukça tatmin etmeyi başardı. Özellikle bazı bulmacalarda zorluk yaşadığım ve bazı yerlerde notları okuyarak sürekli keşif yaptığımdan oyunu yavaş yavaş oynayarak 15 saat içerisinde tamamladım. Normalde oyun daha kısa sürüyor. Howlongtobeat verilerine göre oyun ortalama 7 saat sürüyor ancak bu uzunluk kişiden kişiye göre değişiyor. Ortalama ilk oyun olan Amnesia: The Dark Descent kadar sürdüğünü söyleyebiliriz. Oynanış tarzınıza göre bu süre 7 ila 13-14 saat arasında değişiklik gösterecektir. Benim kadar uzun sürede bitireceğinizi sanmıyorum ben biraz uzattım diyebilirim 😊

amnesia rebirth

FİYAT/PERFORMANS

Özellikle ülkemizde oyun fiyatlarının başını alıp gitmesi üzerine incelemelerimden bu başlığı kaldırma kararı almıştım. Buna rağmen özellikle PC platformunda Steam üzerinden oyunu 50 TL’ye satın alabiliyorsunuz. Bu oldukça uygun bir fiyat. Ancak maalesef durum PS4 için böyle değil. PlayStation platformunda oyun 199 TL’ye satılmakta. Fiyat/Performans oranı olarak Steam üzerinden yapılan satışla PC oyuncuları için yüksek bir orana sahip olduğunu söyleyebilirim. 50 TL’ye ortalama 7-13 saat aralığında süren bir oyun için gayet uygun fiyat. Oyun da fiyatının hakkını sonuna kadar vermekte.

Amnesia: Rebirth İnceleme

ARTILAR – EKSİLER

ARTILAR

  • Başarılı çevre ve bölüm tasarımı
  • Oyuncuyu içine çekmeyi başaran iyi bir atmosfer
  • Empati kurabileceğiniz bir ana karakter
  • Diğer oyunlara göre daha özgün ve başarılı bir hikaye anlatım tarzı.
  • Uygun fiyat (Steam)
  • Keşif mekaniğinin oyunun akıcılığını ayakta tutması.

EKSİLER

  • Yapay Zeka’nın eksiklik hissettirmesi.
  • Düşman çeşitliğinin aşırı az olması.
  • Akıl sağlığı sistemi yerine daha basit bir sistem gelmesi
  • Korku arttığında ortaya çıkan ucuz korkutma tekniği ‘’Jumpscare’’ barındırması

SON KARAR

Frictional Games, senelerdir merakla beklenen yeni Amnesia: Rebirth ile karşımıza çıktı. Başarılı çevre ve bölüm tasarımı, güzel bir hikaye, hikaye anlatım tekniği ve bulmacalarıyla özlenilen Amnesia deneyimini yeniden yaşatan oyun bununla kalmayıp üstüne daha da ekleyerek başarılı bir korku oyunu olarak karşımıza çıkıyor.

PUANLAMA

Oynanış: 7/10

Müzikler: 8/10

Hikaye: 8/10

Grafikler: 9/10

GENEL OYUN PUANI: 8/10

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

5 Maddede Call of Duty: Black Ops Cold War

Ücretsiz Oyun: Costume Quest 2 Epic Store’da Ücretsiz Oldu!