in

HARİKAHARİKA

Voodoo’nun Perspektifinden Türkiye Oyun Sektörü!

Dünyanın en büyük mobil oyun yayıncılarından Voodoo’nun Publishing Manager’ı Halil Kaftan ile röportaj

Son günlerde, Türkiye’deki oyun sektöründe çok iyi gelişmeler yaşanıyor. Peak’in Amerika Birleşik Devletleri’nde bulunan oyun firması Zynga’ya tam 1.8 milyar dolarlık bir satışının gerçekleşmesi ile birlikte ülke olarak oldukça önemli bir gelişmeye sahip olduk. Yabancı firmaların Türkiye’ye ilgi göstermesi ve bununla birlikte sektörün pazar değerinin artmaya başlaması da yüz güldüren diğer gelişmeler olarak belirtilebilir. Mobil oyun sektöründe bizim ülkemize ilgi gösteren tek firma Zynga değil. Dünyaca ünlü mobil oyun yayıncısı olan Voodoo da ülkemize ilgi duyuyor.

Temmuz 2019 tarihinde İstanbul’da ofis açarak ülkemizde faaliyetlerine başlayan Voodoo, Türkiye oyun sektörü ile yakın ilişkilerini sürdürmeye devam ediyor. Yayımladığı oyunlar ile tam 3.7 milyar indirme sayısına ulaşan Voodoo, mobil oyun sektörünün en güçlü firmalarından biri olmaya devam ediyor!

Voodoo’da Publishing Manager olarak görev yapan Halil Kaftan ile yaptığımız röportaj sayesinde Voodoo’nun Türkiye ile ilgili planlarını ve hedeflerini daha detaylı olarak görme şansı bulduk. Aynı zamanda Voodoo’nun oyun yayıncılığı konusunda izlediği yol haritasını ve beraber çalıştıkları stüdyolar ile nasıl bir iş birliği içerisinde olduklarını da daha iyi bir şekilde öğrenmiş olduk. Röportajımızı aşağıdan okuyabilirsiniz:

Caner Özdemir: Hyper casual oyunların geleceği hakkında ne düşünüyorsunuz? Bu konuyla alakalı olarak, günümüzdeki trendlerin gelecekte de aynı şekilde devam edeceğini düşünüyor musunuz?

Halil Kaftan: Hyper casual oyunlar geçtiğimiz birkaç yılda çok hızlı bir şekilde yükseldi. Bundaki en önemli sebeplerin başında kendini “gamer” olarak tanımlamayan insanları da oyunlar ile buluşturması idi. Kendini hala gamer olarak tanımlamayan ve mobil oyunlar ile tanışmamış birçok insan olduğunu düşündüğümüzde hyper casual oyunların önümüzdeki yıllarda da güçlü bir performans göstereceğini düşünüyoruz.

Şu andaki markete baktığımızda ‘casual’ özelliklerin ve yapıların birçok oyunda artarak kullanıldığını görüyoruz. Bunun temel sebebi artık oyun dünyası ile tanışmış insanların artan taleplerini karşılamaya çalışmak. Bu sebeple de adından sıkça bahsedilen ‘super-casual’ veya ‘hybrid-casual’ gibi segmentlerin önümüzdeki yıllarda daha da büyüyeceğini öngörebiliriz. Mobil oyun sektörü MAU sayısı arttıkça git gide daha çok segmentleşecek ve şu anda günümüzde olmayan yeni segmentleri ileride konuşuyor olacağız. Ancak hyper casual bu sektörün giriş noktası olmayı sürdüreceğinden ötürü uzun bir süre daha güçlü bir şekilde olmaya devam edecek.

Caner Özdemir: Koronavirüs salgınının iş akışınıza etkisi nasıl oluyor ve bununla nasıl mücadele ediyorsunuz?

Halil Kaftan: Voodoo’da kişisel olarak çok fazla sorumluluk aldığımız ve bireysel projelerimizden sorumlu olduğumuz bir yapı var. Bunun yanı sıra koronavirüs öncesinde de haftada bir gün ‘remote’ çalışma modelini kullanıyorduk. Bu sebeplerden ötürü bu durum günlük operasyonlarımızı ve çalışma şeklimizi çok etkilemedi. Tabii ki bütün gün evde kapalı kalmak oyun sektörü gibi dinamik bir endüstride yaratıcılığı kısıtlasa da şirket olarak birçok online etkinlik ile bunun üstesinden gelmeye çalışıyoruz. Zoom üzerinden her hafta online yemek dersleri, meditasyon seansları ve mesai sonrası etkinlikleri düzenliyoruz.

Caner Özdemir: Stüdyolarla anlaşma süreciniz nasıl ilerliyor? Bir ekibin hangi özelliklere sahip olmasının önemli olduğunu düşünüyorsunuz?

Halil Kaftan: Stüdyolar ile olan görüşme sürecimiz web sitemize yapılan başvurular ile başlıyor. Bizimle beraber çalışmak isteyen stüdyolar prototiplerinin kısa bir gameplay videosunu ve kendileri hakkındaki temel bilgileri sistemimize yüklüyor. Publishing ekibi olarak tüm başvuruların üzerinden geçiyor ve beraber en iyi bir şekilde çalışabileceğimizi düşündüğümüz stüdyolar ile iletişime geçiyoruz. İyi bir stüdyoda aradığımız bazı temel kriterler var. Motivasyon ve hızlı prototip üretme mantalitesi bunların en başında gelen özellikler. Beraber çalıştığımız stüdyoların da bizim gibi büyük düşünmesini ve olabilecek en büyük oyunlara odaklanmalarını bekliyoruz. Bu özelliklerin yanı sıra teknik yeterlilikleri ve yazılımcı olarak yetenekli olmaları da baktığımız kriterler arasında.

İlgini Çekebileceğini Düşündük:  Yeni Trackmania Hakkında Merak Ettiklerinizi Genel Müdür'e Sorduk!
Voodoo’nun Hit Oyunu Helix Jump!

“Türkiye, oyun sektörü açısından çok özel bir konuma sahip!”

Caner Özdemir: Beraber çalıştığınız stüdyolara nasıl bir destek veriyorsunuz?

Halil Kaftan: Beraber çalıştığımız stüdyoları fikir bulma aşamasından başlayan ve yayımladığımız oyunları optimize ettiğimiz sürece kadar ilerleyen yoldaki tüm adımlarda destekliyoruz. Stüdyolara sunduğumuz en önemli destek publishing ekibi olarak verdiğimiz geri bildirimler. Şu anda hyper casual marketindeki en deneyimli publishing ekibine sahibiz ve elimizde şu ana kadar test etmiş olduğumuz 12 bin oyunun datası bulunmakta. Bu iki maddeyi birleştirdiğimizde stüdyolara dataya ve tecrübeye dayanan çok detaylı geri bildirimlerde bulunabiliyoruz.

Publishing ekibinin yanı sıra stüdyolara marketing, launch ops, co-production ve benzeri birçok farklı imkan da sağlıyoruz. Detaylı olarak stüdyolara sağladığımız destek ile ilgili çok yakın zamanda LinkedIn üzerinden birkaç makale paylaştık. Merak eden herkesi hem okumaya hem de yorumlarını bizimle paylaşmaya davet ediyoruz.

Caner Özdemir: Dünya çapında çalıştığınız geliştiricilere kıyasla, Türkiye’de beraber çalıştığınız geliştiricilerin vizyon ve yeteneklerini nasıl değerlendiriyorsunuz?

Halil Kaftan: Türkiye oyun sektörü açısından çok özel bir konuma sahip. Türkiye’de çok sayıda yetenekli ve motivasyonu yüksek oyun geliştiricisi ve oyun stüdyosu var. Tüm bu ekosistemin içinde bulunmak ve birçoğu ile yakından çalışma imkanı bulmak gerçekten çok heyecan verici. Şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki Türkiye’deki oyun geliştiricileri, alanlarında gerçekten çok ama çok başarılı. Çok yakın zamanda açıklanan Peak satın alınması da bunu kanıtlar nitelikte, böyle haberleri duymak gerçekten çok heyecan verici ve aynı zamanda da motive edici.

Caner Özdemir: Voodoo’nun Türkiye pazarı ile ilgili geleceğe yönelik hedeflerinden bahsedebilir misiniz?

Halil Kaftan: Voodoo olarak Türkiye’de sağlam bir yapı oluşturmayı planlıyoruz. Amacımız Türkiye’deki bütün oyun geliştiricilerinin bir numaralı publisher ortağı olmak. İstanbul ofisi Voodoo’nun yurt dışında açtığı ilk ve şu anda da tek publishing ofisi konumunda. İstanbul ofisini Temmuz 2019’da açtık ve buradaki ekibimizi her geçen gün büyütüyoruz. Şu anda Türkiye’ye odaklanmış 3 Publishing Manager olarak çalışıyoruz ve önümüzdeki günlerde hem bu rakamı hem de beraber çalıştığımız stüdyo sayısını arttırmayı planlıyoruz. Bunların yanı sıra pazarda bizim ile ilgili doğru olduğu kabul edilen bazı yanlış bilgileri de düzeltmeye çalışıyoruz. Bu konu ile ilgili ilk Türkçe makalelerimizi yayımlamaya başladık, bizimle çalışmayı düşünen herkesin bunlara kesinlikle bir göz atmasını tavsiye ediyorum.

Voodoo’nun Oyunları!

“Özgün bir oyun fikri bulmak bana göre en zorlayıcı kısım.”

Caner Özdemir: Başarılı bir hyper casual oyununun üretim sürecindeki en zorlayıcı faktör nedir?

Halil Kaftan: Özgün bir oyun fikri bulmak bana göre en zorlayıcı kısım. Markette her gün yüzlerce yeni oyun test ediliyor ve bir stüdyo olarak daha önce hiç denenmemiş bir fikri veya başkalarının görmediği bir değişikliği yapmanız gerekiyor. Bunu yanı sıra teknik kısım tabii ki de önemli ancak yaratıcı ve özgün bir fikir olmadan iyi bir hyper casual oyun yapmak çok zor.

Caner Özdemir: Günümüz mobil oyun endüstrisinde, bir hyper casual oyunun hit bir oyuna dönüşmesi için sahip olması gereken en önemli özellikler nelerdir?

Halil Kaftan: Hyper casual oyunların başarısı için gereken özellikler yıllar içinde aslında çok değişmedi. Hyper casual oyunlar düşük CPI elde edebilmek için oldukça kolay pazarlanabilir ve kullanıcılar tarafından çok kolay anlaşılabilir olmalı. Buradaki en temel konu oyunda vermek istediğiniz hissi izleyenlere net bir şekilde aktarabilmek. Örnek olarak Push’em All reklamlarını izlerken güçlü, Aquapark reklamlarında hızlı veya Draw Car’ı izlerken de özgür hissetmek çok önemli. Kullanıcıların sevdiği ve sevmediği şeyler zaman içerisinde değişse de bu hisleri aktarabilmek hala çok kritik. Bunun yanı sıra oyunların çok hızlı bir şekilde öğrenilebilmesi ve neredeyse doğal bir şekilde kullanıcıya tanıdık gelmesi de retention için önemli faktörlerden.

İlgini Çekebileceğini Düşündük:  Türkiye'de Mobil Oyun Pazarı 1 Milyar TL'ye Ulaştı!

Caner Özdemir: Soft launch aşamasındaki bir oyunun launch aşamasına gitmesi için hangi metriklere dikkat ediyorsunuz?

Halil Kaftan: Genel olarak CPI ve LTV (life time value) değerlerini dikkate alıyoruz. CPI pazarlanabilirlik potansiyelini anlamak için kullanılırken LTV oyunların ne kadar gelir getirebileceğini gösteriyor. Retention ve playtime gibi oyun içi metrikleri oyunların LTV’sini belirleyen temel faktörler olduğu için bu değerleri de oldukça yakından takip ediyoruz.

Aquapark.io

“Üzerinde çalışılan oyunu ilham alınan oyundan ciddi bir şekilde farklılaştırmak gerekiyor.”

Caner Özdemir: Daha önce test aşamasından launch aşamasına gidemeyen oyunları tekrar değerlendirmeye alma kararı aldığınız dönemler oldu mu? Olduysa, hangi sebepler ve şartlar bu kararın alınmasında belirleyici oldu?

Halil Kaftan: Aklıma direkt olarak gelen bir örnek yok ama geçmişte bunun gibi örnekler mutlaka olmuştur. Voodoo olarak her zaman datayı ve onun söylediklerini göz önüne alarak kararlar veriyoruz. Daha önce test aşamasında başarı gösterememiş olan bir oyunun sonradan değerlendirmeye alınmasındaki en temel faktör genellikle geliştiricilerin oyun ile ilgili yaptıkları büyük bir güncellemeden sonra rakamları iyileştirmesi oluyor. Zaman içinde değişen market dinamiklerini de yeni prototipe uygulamak burada oldukça önemli.

Caner Özdemir: Diğer hyper casual oyunlardan ilham aldığınız oluyor mu? Oluyorsa, bu oyunlardan farklılaşma adına hangi adımları atıyorsunuz?

Halil Kaftan: Stüdyolar oyun geliştirme konusunda hemen hemen her şeyden ilham alabiliyor, buna daha önce yapılmış oyunlar da dahil. Böyle durumlarda üzerinde çalışılan oyunu ilham alınan oyundan ciddi bir şekilde farklılaştırmak gerekiyor. Basit görsel ve tema değişiklikleri bu konuda büyük bir etki yaratmıyor, biz her zaman oyunun hissiyatında ve temel oynanışında bir farklılık yaratmaya çalışıyoruz. Aquapark ve Twisty Road bunun için güzel bir örnek. Temel fikir iki oyunda da aynı olmasına rağmen Aquapark’ta Twisty Road’a göre çok ciddi değişiklikler bulunuyor. Oyundaki hissiyatın farklı olmasının yanında portre modu, multiplayer, rakiplerini kaydıraktan aşağıya ittirebilmek ve daha akıcı kontroller Aquapark’ın Twisty Road’dan farklılaşmasını sağlıyor.

Caner Özdemir: Oyun fikri bulmakta zorlanan geliştiricilere tavsiyeleriniz nelerdir?

Halil Kaftan: Oyun tasarımı ve detaylarından çok başlangıç noktası olarak oyunda yaratmak istedikleri hisse odaklanmaları. Birçok başarılı oyun temel bir duyguyu çok güçlü bir şekilde kullanıcıya verebildikleri için çok fazla seviliyor. Bunun yanı sıra daha önce denenmemiş konseptleri düşünmek ve kendinizi sürekli olarak marketten ayrıştırmaya çalışmak da önemli bir nokta. Bu aşamada olabildiğince fazla oyunu eleştirel bir gözle oynama, YouTube ve Instagram gibi sosyal medya platformlarını iyi bir şekilde takip ederek sevilen konsept ve fikirleri bulmaya çalışmak da iyi bir başlangıç noktası.

Caner Özdemir: Son olarak, buradan Only A Gamer takipçilerine söylemek istediğiniz bir şeyler var mı?

Halil Kaftan: Öncelikle bizi ağırladığınız için Only A Gamer ailesine teşekkür etmek istiyorum. Umuyorum ki buradaki bilgiler birçok insan için faydalı olmuştur. Daha önce de bahsettiğim gibi Türkiye bizim için çok önemli bir yere sahip ve buradaki stüdyolar ile uzun vadeli ve getirisi yüksek ortaklıklar kurmak istiyoruz. Bizimle aynı mantaliteye sahip olup bizimle çalışmak isteyen tüm stüdyolara kapımız sonuna kadar açık. İyi fikirleriniz varsa veya sormak istediğiniz herhangi bir şey olursa bize her zaman ulaşabilirsiniz, size yardımcı olmaktan mutluluk duyarız.

Twisty Road

Voodoo hakkında daha fazla bilgi almak istiyorsanız Voodoo’nun internet sitesine bu linke tıklayarak ulaşabilirsiniz. Voodoo’nun sitesinde, aynı zamanda yayımladıkları oyunları da inceleme fırsatı bulabilirsiniz. Yine Voodoo’nun sitesi üzerinden, eğer casual bir mobil oyununuz varsa oyununuzu incelemeleri için başvurabilirsiniz.

Voodoo, aynı zamanda Türkçe olarak da LinkedIn’den makaleler yayımlamaya devam ediyor. Bu linke tıklayarak Voodoo hakkında bilgilendirici Türkçe makaleleri okuyabilirsiniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

İDDİA: Bloodborne PC’ye Gelecek!

EA Play Live 2020 Ertelendi!